SEO – važnost optmizacije u 2023. godini

Sa evoluiranjem digitalnog pejzaža i prelaskom na digitalno poslovanje, sve se više priča o važnosti dobre optimizacije web sajtova za pretraživače. SEO (Search Engine Optimization) je proces optimizacije web sajtova kako bi se našli među prvima prilikom pretrage. Kada govorimo o optimizaciji i njenoj efektivnosti prilikom pretrage, treba istaći da se radi o neplaćenim (organskim) rezultatima pretraživanja, stoga je kvalitetan organski SEO bitan za dugoročnu i stabilnu vidljivost Vaše web stranice.

Mnoge kompanije su uvidele važnost dobre optimizacije i benefite na duge staze. Istraživanja koje je objavio Growthbar pokazuju da preko 90% marketara stavlja SEO u top 3 digitalnih kanala, a 47% ispitanika planira da uloži više sredstava u SEO nego u proteklih 12 meseci.

SEO u 2023. – Na šta obratiti pažnju?

Sa implementacijom botova u pretraživače i promenama u algoritmima, ova godina će doneti mnoge izazove kompanijama i SEO ekspertima. U nastavku ću istaći neke smernice i novine koji su ili će tek biti značajni za dobru optimizaciju.

1. Impmenetacija AI i njen udeo u kreiranju sadržaja

Sa sigurnošću možemo reći da su kraj prošle i početkom ove godine obeležile vesti o ChatGPT-u, projektu kompanije OpenAi, kao i o Google-ovom Bard-u što je dovelo do polemike da li će Microsoft-ov pretraživač u integraciji sa ChatGPT-om uspeti da parira Google-u. To će svakako uticati na kompanije i njihovom nadmetanju na tržištu, ali kako će to uticati na zaposlene u IT sektoru, hoće li ih veštačka inteligencija napokon zameniti?

Naravno da neće, makar ne u nekom skorijem vremenu. Iako botovi mogu generisati tekstove i pisati kodove, ne mogu ih razumeti, a može se desiti da daju pogrešne odgovore na prosta pitanja. AI botovi su odlična alatka koja može skratiti vreme prilikom rada, što pokazuje činjenica da se sve više marketing aplikacija integrišu sa veštačkom inteligencijom radi postizanja boljih rezultata za kraće vreme. Iako alatke sa veštačkom inteligencijom mogu biti dosta efikasne, i dalje će biti potrebe za sređivanje sadržaja kako bi bio efikasan, relevantan, i bliži Vašem brendu i vašoj ličnosti, što samo ljudska ruka i ljudski um mogu da urade.

Ono što Vas može podići na viši nivo, a i izuzetno je značajno za SEO jeste iskustvo iz prve ruke, gde vam AI botovi ne mogu puno pomoći. Deljenjem takvog iskustva bliže se povezujete sa vašom publikom, sebi dižete kredibilitet, dajete bolje razumevanje temi i Google to zna da ceni. Čak i ako je iskustvo prožeto greškama, ne libite se da ga podelite jer svi smo nekada bili na početku i svi smo grešili. Ljudi smo i pišemo sadržaj za ljude, ne za botove.  

2. EEAT

Google-ov akronim EAT (E – Expertise, A – Authority, T – Trust) je krajem prošle godine dobio još jedno E (Experience) u nazivu. To znači da Google vidi sadržaj kao relevantan ako je napisan od strane osobe koja ima iskustva o temi o kojoj piše. Ako ste stručnjak za web dizajn, imate iskustva i autoriteta da pišete o web dizajnu. Ali ako, kao stručnjak za web dizajn, napišete članak za blog o povišenom krvnom pritisku, neće se lepo odraziti na SEO Vašeg sajta, jer kako će to pomoći Vašoj publici koju zanima web dizajn?

Pored dobrog plana sadržaja za Vaš web sajt, od velike je važnosti i autoritet autora, pre svega zbog povećanog sadržaja kreiranog od veštačke inteligencije (AI). Vaš autoritet i Vaša vidljivost se najbolje vidi kroz relevantnu biografiju, kako na društvenim mrežama, tako i na web sajtu i sadržaj iza kojeg stojite Vašim imenom. Ne zaboravite, da bi sadržaj bio visokog kvaliteta mora biti i od pomoći, kako bi se posetioci na web sajtu duže zadržali, bili zadovoljni i samim tim se opet vratili na Vaš sajt. Fokusirajte se na kvalitet, ne na kvantitet.

3. Ključne reči

Jedna od najbitnijih stvari za optimizaciju jeste istražiti koje ključne reči su zapravo od značaja za Vaš sadržaj, Vašu nišu i Vaš brend. Istraživanje ključnih reči Vam pomaže da vidite šta Vaši potencijalni klijenti pretražuju i da napišete neki članak o tome. Koliko god jednostavno zvučalo, tu se dosta greši jer lako može doći do prenatrpavanja sa ključnim rečima što loše utiče na SEO, a i sam Google će označiti vaš sadržaj kao nedovoljno čitljiv i nerelevantan. Ključne reči ne treba da preplavljuju vaš SEO već treba da budu konkretne za Vaš sadržaj kako bi poboljšale vašu vidljivost.

Treba se osvrnuti i na složene ključne reči (long-tail keywords) koje se ne sastoje od jedne reči već od više reči koje čine frazu. Specifičnije su od jednorečnih fraza i mogu Vam pomoći da dođete do potencijalnih klijenata koji su zainteresovani za ono što nudite. Istraživanje složenih ključnih reči vam može pomoći da pronađete nove potencijalne teme oko kojih možete kreirati sadržaj i povezati se sa novom publikom.

4. Voice search optimization (VSO)

Voice search optimization se odnosi na optimizaciju koja pomaže prilikom glasovne pretrage. Sa porastom korišćenja digitalnih asistenata (Siri, Alexa, Google assistant), sve više ljudi se oslanja na glasovne pretrage.

Optimizacijom samog sadržaja i složenih ključnih reči koje, kako smo rekli, predstavljaju fraze, Vaš sajt može dobiti više posetilaca i samim tim se bolje rangirati prilikom pretraga. Posebnu pažnju na glasovnu optimizaciju bi trebalo da obrate firme prilikom izrade strategije za lokalnu optimizaciju (Local SEO). Ovo je korisno, na primer, za firme koje imaju svoje prodavnice i dobro odrađenom lokalnom optimizacijom ciljate na publiku u neposrednom okruženju koja će potencijalno kupiti nešto. Strategije za Local SEO jako variraju i zavise od same lokacije, ciljne grupe i grane poslovanja.

5. Video sadržaj

Video sadržaj trenutno dominira društvenim mrežama i nema sumnje da će se odraziti i na optimizaicju. Prema nekim istraživanjima, smatra se da će u 2023. godini preko 80% kreiranog sadržaja biti u video formatu. S obzirom da se video sadržaj pokazao bolje od teksta i slika kada je u pitanju angažovanje posetilaca, ima logike pri pomisli da će se posetioci zadržati više na web sajtu koji ima video sadržaj.

Video sadržaj nam je dostupniji nego ikada pre, a društvene mreže poput TikTok-a i Instagram-a omogućuju i manjim firmama sa manjim i ograničenim budžetima kreiranje kvalitetnog video sadržaja. Nema sumnje da će video sadržaj u narednom periodu znatno povećati vidljivost. Obavezno proverite da li ključne reči i heštegovi imaju smisla sa video sadržajem.

6. Optimizacija slika

Kada objavljujete vizuale na sajtu, optimizujte ih i kompresujte bez narušavanja njihovog kvaliteta kako bi poboljšali brzinu očitavanja Vaše web strane što utiče dobro na posetioce i pomaže boljem rangiranju. Google je u aprilu 2022. godine omogućio i pretragu putem slika i teksta. Preko Google Lens-a, koristeći kameru na telefonu ili fotografiju, možete pretraživati i dobiti relevantne rezultate. I naravno, optimizujte slike za mobilne telefone!

7. SEO i društvene mreže

O društvenim mrežama će biti reči kasnije, ali je jako bitno napomenuti da povezanost društvenih mreža sa Vašim sajtom značajno utiče na vidljivost u pretragama. Ne zaboravite da svaka društvena mreža ima pretraživač, gde možete da pretražujete sve i svašta. Optimizacija biografije na nalogu, opisa slika i videa, kao i upotreba adekvatnih heštegova značajno utiče na vidljivost objave na društvenim mrežama gde se možete javiti drugima i u organskim preporukama što ih dalje vodi na Vaš web sajt. Kao i sa ključnim rečima, ne treba preterivati ni sa heštegovima. Ne morate stavljati brdo njih sa preko milion korišćenja jer nema efekta, makar ne očekivanog. Koristite ono što je relevantno za Vaše objave i za Vašu nišu bez prenatrpavanja i kroz određeno vreme, videćete pozitivne rezultate.

Još par reči na kraju…

Kao što se može videti, SEO je mnogo više od samog istraživanja i stavljanja ključnih reči u tekst. Kvalitetan SEO zahteva strateški pristup i kontinuirani rad na poboljšanju vidljivosti veb stranice. Treba dobro obratiti pažnju na objavljeni sadržaj i redovno ažuriranje istog, poboljšanje korisničkog iskustva (UX) i praćenje performansi kroz analitiku.

Ukoliko želite da podignete vaš biznis na viši nivo, da se bolje rangirate u pretragama i povežete sa klijentima, ulažite u SEO!